Академічна доброчесність



Положення про академічну доброчесність

Одним з основних завдань Закону є удосконалення правових механізмів реалізації конституційного права громадян на рівний доступ до якісної освіти на всіх рівнях; створення умов для освіти особи упродовж життя (запровадження таких видів освіти як формальної, неформальної та інформальної); удосконалення нормативно-правової бази освіти, у тому числі розроблення новітніх програм, зорієнтовних на модернізацію системи перепідготовки, підвищення кваліфікації та стажування педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників навчальних закладів тощо.

 

Стаття 36 проекту Закону присвячена академічній доброчесності.

Академічна доброчесність— це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

Дотримання академічної доброчесностіпедагогічними, науково-педагогічними та науковими працівникамипередбачає:

  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати досліджень та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
  • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.

Дотримання академічної доброчесностіздобувачами освітипередбачає:

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей);
  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.

Порушенням академічної доброчесності вважається:

  1. академічний плагіат– оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства; формою академічного плагіату є самоплагіат, що полягає у відтворенні без посилання на джерело інформації власних раніше опублікованих текстів;
  2. фабрикація– фальсифікація результатів досліджень, посилань, або будь-яких інших даних, що стосуються освітнього процесу;
  3. обман– надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу;
  4. списування– використання без відповідного дозволу зовнішніх джерел інформації під час оцінювання результатів навчання;
  5. хабарництво– надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі.

Запорушення академічної доброчесностіпедагогічні, науково-педагогічні та наукові працівникизакладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

  • відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
  • позбавлення присудженого наукового ступеня чи присвоєного вченого звання;
  • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

Запорушення академічної доброчесності здобувачі освітиможуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

  • повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
  • повторне проходження навчального курсу;
  • відрахування із закладу освіти (крім осіб, що здобувають загальну середню освіту).

За порушення принципів академічної доброчесності визначених у статті 36 пропонується запровадити академічну відповідальність. На думку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, запропоноване у частині 5, 6, 7 статті 36 проекту поняття академічної відповідальності є некоректним. Адже, Основний Закон держави чітко визначив види юридичної відповідальності, до яких належать - цивільно-правова, кримінальна, адміністративна та дисциплінарна відповідальності, згідно з пунктом 22 частини 1 статті 92 Конституції України. Крім того, за змістом положень статті 36 проекту, академічна відповідальність по суті є адміністративною відповідальністю, яка за наявністю достатніх підстав, повинна накладатись відповідним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Приміром, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 567 від 24 липня 2013 року «Про порядок присудження наукових ступенів», центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, може позбавляти осіб, яким присуджено наукові ступені, цих ступенів на підставі рішень спеціалізованих вчених рад, де проводився захист дисертацій.

Експерти Головного науково-експертного управління Верховної Ради України вважають, що безпосередні підстави, види підстав, порядок притягнення до відповідальності та накладання стягнень за певні правопорушення у галузі освіти не є предметом правого регулювання означеного Закону.

Крім того, експерти звертають увагу на термінологічну неузгодженість положень статті 36 проекту з чинним законодавством. Зокрема, запропоноване пунктом 5 частини 4 статті 36 визначення «хабарництво» відсутнє у чинному законодавстві та замінено на поняття «отримання неправомірної вигоди», закріпленого в статті 364 Кримінального кодексу України. Так само, запропоноване у пункті 1 частини 4 статті 36 поняття академічного плагіату, потребує узгодженості з визначенням терміну плагіат, закріпленого у пункті в) частини 1 статті 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права».


Останнє опубліковане

04.10.2024
День працівника освіти

9-ті класи підготували святковий концерт до Дня працівників освіти! Сьогодні учні 9-х класів приємно здивували весь колектив нашої гімназії чудовим концертом, присвяченим Дню вчителя. Талановиті виступи, зворушливі слова вдячності та теплі побажання створили справжню атмосферу свята! Щиро дякуємо нашим дев’ятикласникам за цей незабутній подарунок! Ваша креативність та енергія — найкращий спосіб вшанувати вчителів, які завжди поруч і надихають на великі звершення!

01.10.2024
День Захисників та Захисниць

Сьогодні ми вшановуємо мужність, силу та незламний дух тих, хто оберігає нашу країну. Захисники України — це символ відваги, самопожертви та справжньої любові до рідної землі.

28.09.2024
Освітянська проща

Для педагогів гмназії №1 сталм доброю традицією освітнські прощі. Цьогоріч паломництво відбулось у Марійському духовному центрі "Зарваниця". Ми молились за перемогу та благословенний мир, пройшли Хресну Дорогу в наміренні за загиблими воїнами, педагогами та школярами.

24.09.2024
Звіт директора 2023-2024рр

24.09.2024р. відбувся звіт директора Гімназії №1 Олександра Олексійовича Суханова, за 2023-2024 н.р.Директор висловив вдячність батькам, колегам, учням та усім, хто плідно працював. Минулий навчальний рік став важливим етапом у розвитку нашої школи. У цей період ми змогли реалізувати низку важливих завдань ,спрямованих на поліпшення навчального процесу. Під час звіту пригадали шкільні події та успішні проєкти, що відбулись впродовж навчального року. Керівник зазначив,що це був важкий рік, сповнений викликів, які вдалось гідно подолати.За підсумками голосування 100 присутніх визнали роботу керівника задовільною , 86 - зазначили щодо клопотання перед відділом освіти про присвоєння звання «Відмінник освіти України» та нагородження грошовою премією.

23.09.2024
Лялькова вистава

Діти переглянули лялькову виставу "Театр ляльок Усмішка" і залишилися в захваті! Веселі герої, яскраві декорації та цікава історія подарували багато усмішок і позитивних емоцій. Це був незабутній день, який запам’ятається надовго!