Академічна доброчесність



Стаття 36 проєкту Закону присвячена академічній доброчесності.  

 

Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

 

Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:

 

  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати досліджень та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
  • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.

 

Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

 

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей);
  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.

 

Порушенням академічної доброчесності вважається:

 

  1. академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства; формою академічного плагіату є самоплагіат, що полягає у відтворенні без посилання на джерело інформації власних раніше опублікованих текстів;
  2. фабрикація – фальсифікація результатів досліджень, посилань, або будь-яких інших даних, що стосуються освітнього процесу;
  3. обман – надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу;
  4. списування – використання без відповідного дозволу зовнішніх джерел інформації під час оцінювання результатів навчання;
  5. хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі.

 

За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

 

  • відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
  • позбавлення присудженого наукового ступеня чи присвоєного вченого звання;
  • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

 

За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

 

  • повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
  • повторне проходження навчального курсу;
  • відрахування із закладу освіти (крім осіб, що здобувають загальну середню освіту).

 

За порушення принципів академічної доброчесності визначених у статті 36 пропонується запровадити академічну відповідальність. На думку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, запропоноване у частині 5, 6, 7 статті 36 проекту поняття академічної відповідальності є некоректним. Адже, Основний Закон держави чітко визначив види юридичної відповідальності, до яких належать - цивільно-правова, кримінальна, адміністративна та дисциплінарна відповідальності, згідно з пунктом 22 частини 1 статті 92 Конституції України. Крім того, за змістом положень статті 36 проекту, академічна відповідальність по суті є адміністративною відповідальністю, яка за наявністю достатніх підстав, повинна накладатись відповідним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Приміром, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 567 від 24 липня 2013 року «Про порядок присудження наукових ступенів», центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, може позбавляти осіб, яким присуджено наукові ступені, цих ступенів на підставі рішень спеціалізованих вчених рад, де проводився захист дисертацій.

 

Експерти Головного науково-експертного управління Верховної Ради України вважають, що безпосередні підстави, види підстав, порядок притягнення до відповідальності та накладання стягнень за певні правопорушення у галузі освіти не є предметом правого регулювання означеного Закону.

 

Крім того, експерти звертають увагу на термінологічну неузгодженість положень статті 36 проекту з чинним законодавством. Зокрема, запропоноване пунктом 5 частини 4 статті 36 визначення «хабарництво» відсутнє у чинному законодавстві та замінено на поняття «отримання неправомірної вигоди», закріпленого в статті 364 Кримінального кодексу України. Так само, запропоноване у пункті 1 частини 4 статті 36  поняття  академічного плагіату, потребує узгодженості з визначенням терміну плагіат, закріпленого у пункті в) частини 1 статті 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права».


Останнє опубліковане

19.04.2024
5 день духовності в гімназії розпочався спільною молитвою учнів та вчителів. З учнями 1 класу було проведено бесіду «Хто створив світ!».

5 день духовності в гімназії розпочався спільною молитвою учнів та вчителів. З учнями 1 класу було проведено бесіду «Хто створив світ!». Також розмальовували писанки як символ перемоги Добра над Злом . Учні 5 класу слухали Святе Письмо, обговорювали, як через наші вчинки ми можемо відчути близькість до Бога. Вже доброю традицією для школи стала спільна дитяча Хресна дорога, яку ввечері провели у церкві.

18.04.2024
Четвертий день Учні 7-9 класів мали можливість помолитися, розважити над 6 і 9 Заповідями Божими.

Четвертий день Учні 7-9 класів мали можливість помолитися, розважити над 6 і 9 Заповідями Божими. Також подивилися фільм "Не відпускай з рук молитви". 9 клас - переглянули презентацію "Бути ближніми", висловлювали свої думки, розгадували загадки. А учні 4 класу провели бесіду про Страсний тиждень і Воскресіння, розмальовували мега розмальовку до теми як подяку нашим воїнам

18.04.2024
В рамках місячника профілактики правопорушень та шкідливих узалежнень з учнями 7-9 класів поспілкувався отець Василій Кінах.

В рамках місячника профілактики правопорушень та шкідливих узалежнень з учнями 7-9 класів поспілкувався отець Василій Кінах. Нагадав дітям про здоровий спосіб життя, застеріг від проявів насильства.

17.04.2024
Третій день Тижня духовності.

Третій день Тижня духовності. Сьогодні ми разом з отцем Василієм Кінахом розважали над 5 і 8 Заповідями Божими.

16.04.2024
2 день духовного тижня розпочався спільною молитвою учнів і вчителів.

2 день духовного тижня розпочався спільною молитвою учнів і вчителів. Ми більше молилися, роздумували над Божими Заповідями. У 2-3 класах розмальовували розмальовки "Чудеса Ісуса Христа", складали камені Великого посту. Учні 6 класу пригадували Заповіді Божі, відгадували загадки. Пригадали слова відомих гаївок та вивчали нові.