Академічна доброчесність



Стаття 36 проєкту Закону присвячена академічній доброчесності.  

 

Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

 

Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:

 

  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати досліджень та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
  • контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.

 

Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:

 

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей);
  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.

 

Порушенням академічної доброчесності вважається:

 

  1. академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства; формою академічного плагіату є самоплагіат, що полягає у відтворенні без посилання на джерело інформації власних раніше опублікованих текстів;
  2. фабрикація – фальсифікація результатів досліджень, посилань, або будь-яких інших даних, що стосуються освітнього процесу;
  3. обман – надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу;
  4. списування – використання без відповідного дозволу зовнішніх джерел інформації під час оцінювання результатів навчання;
  5. хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі.

 

За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

 

  • відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
  • позбавлення присудженого наукового ступеня чи присвоєного вченого звання;
  • позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

 

За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

 

  • повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
  • повторне проходження навчального курсу;
  • відрахування із закладу освіти (крім осіб, що здобувають загальну середню освіту).

 

За порушення принципів академічної доброчесності визначених у статті 36 пропонується запровадити академічну відповідальність. На думку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, запропоноване у частині 5, 6, 7 статті 36 проекту поняття академічної відповідальності є некоректним. Адже, Основний Закон держави чітко визначив види юридичної відповідальності, до яких належать - цивільно-правова, кримінальна, адміністративна та дисциплінарна відповідальності, згідно з пунктом 22 частини 1 статті 92 Конституції України. Крім того, за змістом положень статті 36 проекту, академічна відповідальність по суті є адміністративною відповідальністю, яка за наявністю достатніх підстав, повинна накладатись відповідним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Приміром, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 567 від 24 липня 2013 року «Про порядок присудження наукових ступенів», центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, може позбавляти осіб, яким присуджено наукові ступені, цих ступенів на підставі рішень спеціалізованих вчених рад, де проводився захист дисертацій.

 

Експерти Головного науково-експертного управління Верховної Ради України вважають, що безпосередні підстави, види підстав, порядок притягнення до відповідальності та накладання стягнень за певні правопорушення у галузі освіти не є предметом правого регулювання означеного Закону.

 

Крім того, експерти звертають увагу на термінологічну неузгодженість положень статті 36 проекту з чинним законодавством. Зокрема, запропоноване пунктом 5 частини 4 статті 36 визначення «хабарництво» відсутнє у чинному законодавстві та замінено на поняття «отримання неправомірної вигоди», закріпленого в статті 364 Кримінального кодексу України. Так само, запропоноване у пункті 1 частини 4 статті 36  поняття  академічного плагіату, потребує узгодженості з визначенням терміну плагіат, закріпленого у пункті в) частини 1 статті 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права».


Останнє опубліковане

23.06.2024
"Клас Безпеки"

З метою формування в учнів здоров'язбережувальних компетентностей, знань правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту, відпрацювання алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій учні 5 та 6 класів Волсвинської гімназії разом з класними керівниками Костенюк О.Б. та Мегісом І.В. здійснили поїздку на заняття в "Клас Безпеки", який функціонує на базі Гімназії №2 Червоноградської міської ради. Також в цей день до нашої гімназії завітали працівники ДСНС у Львівській області, котрі провели навчання з учнями 7-9 класів. Дякуємо усім за цікаву, корисну та змістовну інформацію! Дбаймо разом про свою безпеку!!!

14.06.2024
Десятий день літньої школи ,,Веселка'' був Днем моди от кутюр.

Десятий день літньої школи ,,Веселка'' був Днем моди от кутюр. Проведено захід ''Одяг з ранку до вечора''. Дівчатка демонстрували різні стилі одягу, а також відгадували назви відомих брендів. Діти були нагороджені грамотами. А на завершення літньої школи учні закружляли у дружньому танку.

13.06.2024
Дев'ятий день літньої школи - Українські символи.

Дев'ятий день літньої школи - Українські символи. Вишивка - генетичний код нації. І наші вихованці сьогодні пригадали, що одним з найяскравіших українських символів є саме вишивка. Діти склали вишиту карту України, дізналися про різноманітність узорів, які характеризують кожну область. Після цікавого заняття провели ігри на свіжому повітрі.У цей святковий день Христового Вознесіння всім бажаємо миру і Божої опіки.(Керівники: Климчук Н.Г., Запісоцька К Д.)

12.06.2024
Восьмий день літньої школи - Безпека дітей в інтернет просторі.

Восьмий день літньої школи - Безпека дітей в інтернет просторі. Сьогодні ми розглянули правила безпечного користування Інтернетом. Провели інтеактивну гру "Friends Minions", за допомогою QR-кодів виконували вправи. Інтернет-технології стали природною частиною життя дітей і сучасної молоді, і ми вкотре у цьому переконалися. (Керівники: Запісоцька Н. Р., Рогаля Л.І.)

11.06.2024
Мильні бульбашки - улюблена розвага не тільки дітей, а й дорослих.

Мильні бульбашки - улюблена розвага не тільки дітей, а й дорослих.Тому сьомий день літньої школи був присвячений мильним бульбашкам. Ця розвага дуже сподобалась дітям. Учні разом з вчителями Мегісом І.В. та Стельмащук Н. І. приготували розчин для мильних бульбашок і з радістю їх запускали. Діти отримали купу позитивних емоцій. Також діти захоплено малювали на плівці малюнки про дружбу.