Християнські цінності.
"Діти є шедеврами Божого створіння, створеними за Його подобою!"
Папа Франциск
Проблема духовно-морального виховання особистості на християнських цінностях є надзвичайно актуальною як для батьків і педагогів, так і для суспільства в цілому, оскільки в процесі засвоєння християнських моральних цінностей діти навчаються добра, милосердя, доброчинності, відповідальності, співчуття, турботливості. Саме на християнських моральних цінностях ґрунтується європейська цивілізація.
Християнські цінності – це знання про Бога як першопричину Всесвіту, про походження життя на Землі, про створення людини, про ціль і зміст людського буття, про необхідність духовного відродження через віру в Ісуса Христа. Саме тому формування духовності людини повинно починатися насамперед з формування основ християнського світогляду, який ґрунтується на істині про Бога та сприяє формуванню в неї духовності і моральності, що є незмінною за будьяких часів. Відсутність у людини духовності і моральності має негативний вплив на розвиток її особистості, на її духовне здоров’я. Виникає необхідність з ранніх років закласти в душу дитини позитивний християнський зміст не як щось зовнішнє і тимчасове, а як відповідь на власні найглибші запити її духу.
Метою навчальної програми «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» є ознайомлення з християнськими моральними цінностями, формування в дітей християнських моральних чеснот.
У процесі досягнення мети передбачається реалізація таких завдань:
• створення належних морально-етичних умов для самопізнання, самореалізації дітей дошкільного віку;
• ознайомлення дітей з основами християнської моралі як фундаментом загальнолюдських цінностей;
• ознайомлення дошкільників із християнськими моральними цінностями: істини, благочестя, добра, любові, краси, гідності, обов’язку, совісті, честі;
• формування свідомої та відповідальної особистості дитини на основі християнських духовних, моральних та культурних цінностей;
• збагачення словника дітей словами, пов’язаними із засадами духовно-морального виховання;
• залучення дітей до активної діяльності на основі духовно-моральних цінностей;
• забезпечення взаємозв’язку сім’ї і дошкільного навчального закладу в духовно-моральному вихованні дітей.
Разом із дидактичними принципами використовуються педагогічні принципи виховання:
• цілеспрямованості виховання;
• зв’язку виховання з життям;
• єдності свідомості та поведінки;
• виховання у праці;
• комплексності;
• поєднання поваги до особистості вихованця з розумною вимогливістю до нього;
• індивідуального підходу до дітей у духовно-моральному вихованні;
• системності, послідовності й наступності у вихованні;
• єдності педагогічних вимог сім’ї, дитячого садка та громадськості;
• народності; • природовідповідності;
• демократизму;
• національного самоусвідомлення.
У процесі духовно-морального виховання використовуються спеціальні принципи:
• Принцип теоцентризму означає, що джерелом духовно-моральних цінностей є Бог. Ці цінності є об’єктивними, вічними й незмінними, переданими людям Богом через Біблію. 10 Боголюдина Ісус Христос виконав і доповнив ці моральні принципи, завдяки чому вони називаються християнськими.
• Принцип біблійної основи навчання бере за основу духовно-морального виховання моральні цінності Біблії, які є спільними для всіх християнських конфесій.
• Принцип міжконфесійності скеровує учителя й учня до вивчення християнських моральних цінностей. Не допускається пропаганда окремої конфесії та приниження іншої.
• Принцип толерантності до релігійних відмінностей і особливостей передбачає шанобливе й терпиме ставлення до представників різних конфесій, а також до атеїстів та людей з іншими переконаннями.
• Принцип добровільності полягає у добровільному виборі духовно-морального виховання батьками та дітьми.